שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברת בנייה זוכתה מהעסקת עובדים זרים ללא רישיון כי בעליה לא נחקר

חדשות

חברת בנייה זוכתה מהעסקת עובדים זרים ללא רישיון כי בעליה לא נחקר, צילום: צילום: חן כדורי
חברת בנייה זוכתה מהעסקת עובדים זרים ללא רישיון כי בעליה לא נחקר
17/06/2012, עו"ד עינת מוראידי

בית הדין האזורי לעבודה זיכה מחמת הספק את חברת בוני המילניום החדש עקב מחדלי חקירה של מפקחי משרד התמ"ת, למרות שבחצריה נתפסו שני עובדים לא חוקיים

חברת הבנייה בוני המילניום החדש ומנהליה הואשמו בכך שהעסיקו שני עובדים זרים ללא רישיון עבודה בישראל. הנאשמים כפרו בכך שהעסיקו את העובדים, בטענה כי העובדים הועסקו כדין על ידי חברה שהייתה קבלן משנה של חברת הבנייה.

השופטת רחל בר"ג-הירשברג מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים ציינה כי הלכה פסוקה היא, כי "ניסיון החיים והגיונם של דברים יוצרים חזקה לפיה מי שעובד בחצריו של פלוני תחת פיקוחו, למטרה לה מיועד השטח, הרי הוא מועסק על ידי פלוני. חזקה זו ניתנת לסתירה, בין על ידי מסמכים המראים שהעובדים מועסקים על ידי אחר או על ידי עדויות המפריכות את החזקה".

נקבע כי הנאשמים לא המציאו למפקחים את הסכם העבודה עם קבלן המשנה וחשבונית של הקבלן. בדומה, גם בהליך בפני ביה"ד לא הוצגה ראיה כלשהי בכתב לכך שהועסק קבלן משנה. טענת הנאשמים בדבר חלוף הזמן ממועד ביצוע העבירה עד למועד הגשת כתב האישום הינה בעלת משקל של ממש ביחס להליך בביה"ד, אולם אין בה מענה לשאלה מדוע המסמכים לא הומצאו בסמוך לאחר הביקורת. מנגד צוין כי יש ליתן משקל לפגמים שנפלו בחקירה, ובכללם לעובדה שאחד מבעלי החברה לא נחקר עובר להגשת כתב האישום.

בית הדין קבע כי על המפקחים בתמ"ת שהוסמכו לבדוק העסקת עובדים שלא כדין יש לחקור ולהעביר את חומר החקירה לרשויות התביעה. כך, חקירה פלילית נכונה תבטיח שיאספו הראיות הדרושות לשם קבלת החלטה מושכלת על ידי התביעה, וישמרו הזכויות הפוטנציאליות של הנאשם להליך תקין.

במקרה דנן אמנם נערכה חקירה, אולם נפלו בה מספר פגמים ובכללם אי חקירתו של אחד הנאשמים - בעלי חברת הבנייה. חקירת החשוד וקבלת גרסתו מהוות חלק מהליכי החקירה הבסיסיים שיש להקפיד על ביצועם. "למותר לציין שמבלי לחקור את הנאשם טרם הגשת כתב האישום, לא ניתן לשמוע את טענותיו, אם ישנן כאלה, ולבדוק אותן", קבע ביה"ד.

נקבע כי בנסיבות תיק זה אין הצדקה שהרשות החוקרת תסתמך אך ורק על החזקה לפיה מי שעובד בחצרי פלוני חזקה שהוא מועסק על ידו, ותמנע מכל פעולת חקירה נוספת שעשויה לשפוך אור על האמת. הסברם של הנאשמים עורר ספק סביר שדי בו כדי לסתור את החזקה הנ"ל, ועל כן יש לזכות את הנאשמים מחמת הספק. (ת"פ 29989-06-10).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה