שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גבר ישלם לגרושתו שכ"ד של 10 שנים בגין ביטול הרשות לגור בדירתו

חדשות

גבר ישלם לגרושתו שכ"ד של 10 שנים בגין ביטול הרשות לגור בדירתו, צילום: צילום: ג'ונג פון מאט
גבר ישלם לגרושתו שכ"ד של 10 שנים בגין ביטול הרשות לגור בדירתו
12/06/2012, עו"ד לילך דניאל

הדירה ניתנה לאיש במתנה מאביו ולכן אין לאישה זכות קניינית – אך בשל שיקולי צדק, ביטול הרשות להתגורר בדירה מחייב פיצוי בסך 180 אלף שקל

 

בית המשפט לענייני משפחה קבע כי גבר שביטל את ההרשאה שנתן לאשתו לשעבר להתגורר בדירת מגורים השייכת לו למעלה מ-20 שנה, יפצה את האישה כמתחייב משיקולי צדק על מנת לא להותיר אותה חסרת כל.

בני זוג עברו בסמוך לנישואיהם להתגורר בבית מגורים שנבנה על חלקת מקרקעין שהייתה שייכת לאבי הבעל. בשלב מסוים נפרדו בני הזוג והבעל אף עזב את הבית ונישא לאחרת, אולם חרף זאת המשיכה האישה להתגורר בבית המגורים עשר שנים נוספות. האישה הגישה תביעה לפירוק שיתוף בדירת מגורים ואיזון משאבים בדירה נוספת ומוסך.

לטענת האישה, לאחר הנישואין הורחבה ושופצה דירת המגורים באופן ניכר, עניין שהתאפשר הודות לכספי פיצויים ותגמולים שקיבלה עקב הפסקת עבודתה בשל נישואיה. אשר לבעלות על דירת המגורים טענה האישה, כי המקרקעין עליהם נבנתה הדירה ניתנו לאיש ע"י אביו בעודו בחיים, ולפיכך גם לה קיימות זכויות קנייניות מכוח הנישואין. הבעל טען מנגד שהמקרקעין ניתנו דווקא לאחיו, בעוד הוא שכר את הדירה מהאח.

האישה טענה בנוסף כי בבעלות האיש דירה נוספת אותה קיבל כנגד דירה שבנה במקום אחר על קרקע נוספת שקיבל מאביו, וכן מוסך שנמכר.

בית המשפט קבע, מפי השופט נ' פלקס, כי על אף שהאישה לא תמכה את טענותיה בדבר מלבד עדותה שלה, הרי שהמסקנה ההגיונית היא כי האב המנוח העניק את דירת המגורים עוד בחייו לאיש, על מנת שזו תשמש למגוריו שלו ושל בני ביתו.

נקבע, כי מאחר וזכותה הנטענת של האישה בשלושת נכסי המקרקעין האמורים נסמכת על זכותו הנטענת של האיש באותם המקרקעין, היה על האישה להוכיח שלאיש אכן קיימות זכויות בנכסים אלו, עניין אשר לא עלה בידה להוכיח. אשר למוסך ולדירה האחרת נקבע, כי גם אם היה בית המשפט מניח קיומן של זכויות בידי האיש, לא היה בכך כדי להקנות לאישה זכויות קנייניות שכן לגרסתה מקור הזכויות הוא מתנה מאבי האיש, והרי נכס כזה הוצא באופן מפורש מתחולת איזון המשאבים עפ"י חוק יחסי ממון.

ביהמ"ש הגיע למסקנה כי לכאורה יש לדחות את תביעתה של האישה. עם זאת, התוצאה לפיה תצא האישה חסרת כל מקשר נישואים של 20 שנה במהלכו נולדו לה ארבע בנות - אינה מתקבלת על הדעת, לאור מגמת בתי המשפט ליתן לבן זוג מועט נכסים "כרית בטחון" כלכלית במקרה בו איזון המשאבים מותירו חסר כל. לפיכך פנה בית המשפט לחפש את הפתרון הצודק - בדוקטרינת ה"השתק" בדיני המקרקעין.

נקבע, כי מגוריה הממושכים של האישה בדירה אף לאחר פירוד בני הזוג היו בהרשאת האיש או בני משפחתו, והדבר היווה רישיון להחזיק במקרקעין ללא תמורה. משבוטלה רשות האישה להתגורר בדירת המגורים לאחר שנים בהן הסתמכה על הרשות שניתנה לה להתגורר בבית, מגיע לה פיצוי על אף שזו טענה שכלל לא נטענה ע"י האישה. לפיכך שני האחים יחויבו יחד ולחוד בפיצוי בגובה סכום השווה לכעשר שנות שכירות של מדור דומה, ע"ס 180 אלף שקל. (תמ"ש 50424-05-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:71
קומיט וכל טופס במתנה