שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נהג שברכבו בוצע חיפוש על בסיס הסכמתו בלבד - זוכה מעבירה של החזקת סכין שלא כדין

חדשות

נהג שברכבו בוצע חיפוש על בסיס הסכמתו בלבד - זוכה מעבירה של החזקת סכין שלא כדין, צילום:
נהג שברכבו בוצע חיפוש על בסיס הסכמתו בלבד - זוכה מעבירה של החזקת סכין שלא כדין
04/06/2012, רון פז

תוצאת חיפוש שנעשה שלא כדין מחייבת הפעלת שיקול דעת פרטני לפי נסיבות המקרה תוך בחינת עוצמת ואופי הפגיעה הצפויה בזכות להליך הוגן כתוצאה מקבלת הראיה

 

בית משפט השלום זיכה נהג מעבירה של החזקת סכין ברכבו. נקבע, כי לא היה כל חשד סביר אשר הוביל לביצוע החיפוש ברכבו, והסכמתו לביצוע החיפוש לא נתקבלה כדין. בנסיבות העניין גוברות זכויותיו של הנהג ותוצאות החיפוש אינן קבילות.

נגד הנאשם הוגש כתב אישום אשר ייחס לו עבירה של החזקת סכין שלא כדין, ובלא שהוכיח כי החזיקו למטרה כשרה. הנהג נעצר לצורך בדיקת רישיונות שגרתית. הנהג נשאל האם יאות לאפשר חיפוש ברכב, והסכים. במהלך החיפוש הבחין השוטר בסכין גדולה מתחת לכיסא הנהג. לשאלה למי שייך הסכין, השיב הנאשם כי אינו שלו וכי הרכב משמש את כל בני המשפחה. הוא ציין כי לא ראה את השוטר מוצא את הסכין ברכבו כיוון שהורחק מן הרכב על ידי השוטר, וכי אינו יודע של מי הסכין.

בית המשפט קבע כי מעבר לביקורת השגרתית שנעשתה לא עלה חשד כלשהו נגד הנאשם. אין גם חולק כי לא נעברה לעיני השוטרים עבירה כלשהי אשר הצדיקה חיפוש, וכי לא היה בידיהם מידע המצביע על עבירה כזו. הסמכות לערוך חיפוש על גופו של אדם ללא צו שיפוטי מותנית בקיומו של חשד סביר (אובייקטיבי) לכך שאותו אדם מחזיק בחפץ כלשהו שהחזקתו אסורה או שהוא מושא לחיפוש על ידי המשטרה. ביהמ"ש ציין כי בענייננו לא היה כל חשד סביר אשר הוביל לביצוע החיפוש ברכב, על כן השאלה אשר מתעוררת היא האם יש די בהסכמה לערוך חיפוש כדי להוות את מקור הסמכות לביצוע החיפוש, כאשר אין כל מקור סמכות אחר לעריכת חיפוש כזה.

נקבע, כי לאור המבחנים אשר הציב בית המשפט העליון לקבלת הסכמתו של אדם לביצוע חיפוש בכליו, הרי שלא נתקבלה הסכמתו של הנאשם לביצוע החיפוש כדין. לפיכך מתעוררת השאלה מהי תוצאתו של חיפוש שבוצע שלא כדין. כפי שקבע העליון, אין די בכך כדי להביא באופן אוטומטי לפסילת הראיה, אלא מופעל שיקול דעת לפי נסיבות המקרה, תוך איזון בין הערכים המתנגשים ובחינת עוצמת ואופי הפגיעה הצפויה בזכות להליך הוגן כתוצאה מקבלת הראיה.

במקרה דנן נקבע כי בנסיבות אלה גוברות זכויותיו של הנאשם ותוצאות החיפוש אינן קבילות. בית המשפט סייג קביעתו וציין כי אין בכך כדי ללמד כי כזו תהיה הקביעה אף במקרים אחרים בהם יתבסס החיפוש על הסכמה בלבד, וכל מקרה ייבחן לגופו. (ת"פ 34462-08-11).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה