שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תמ"א 38: קודם חיזוק, אח"כ תוספת בנייה

חדשות

תמ"א 38: קודם חיזוק, אח"כ תוספת בנייה, צילום: צילום: אייל קרן
תמ"א 38: קודם חיזוק, אח"כ תוספת בנייה
13/06/2012, עו"ד רפי שחם

השכל הישר מחייב שקבלן שבידיו היתר בנייה לפי תמ"א 38, יחזק תחילה את הבניין לפני ביצוע תוספות הבנייה – וכך קבע גם ביהמ"ש העליון

 

האם יכולות רשויות התכנון להכתיב לקבלן, אשר מבצע עבודות במסגרת היתר בנייה לפי תמ"א 38, את סדר ביצוע העבודות – קודם עבודות חיזוק הבניין, ורק אחר כך עבודות לביצוע תוספות בנייה?

שאלה זו נדונה במספר ערכאות עד שהגיעה לאחרונה לביהמ"ש העליון, לאחר שעיריית תל אביב הוציאה צו הפסקת עבודה לקבלן שהחל בביצוע עבודות בניית קומה נוספת בבניין, בו ביצע עבודות עפ"י היתר בנייה שניתן לפי תמ"א 38 - וזאת בטרם ביצע את עבודות חיזוק היסודות של הבניין.

הקבלן טען כי יש בידיו היתר בנייה כדין, שאין בו שום תנאי לפיו עליו להשלים דווקא את עבודות החיזוק קודם לביצוע עבודות הקמת הקומה הנוספת, ולכן לא היה מלכתחילה מקום להוציא נגדו צו הפסקת עבודה רק בשל רצונה של העירייה לקבוע את סדר הפעולה של העבודות נשוא היתר הבנייה.

ביהמ"ש העליון קיבל את עמדת העירייה וקבע כי תמ"א 38 נועדה לעודד חיזוק מבנים, ולכן העיקר במסגרת היתר הבנייה לפי תמ"א 38 הינן עבודות החיזוק, ואילו העבודות לניצול זכויות הבנייה הנוספות הינן נדבך משני והטבה הניתנת לבעלי הנכסים.

הדרישה להשלמת עבודות החיזוק, קודם לביצוע תוספות הבנייה, מתחייבת עפ"י השכל הישר ומבחינה פרגמטית אין היגיון במתן ההטבה בדמות השלמת תוספת הבנייה לפני קיום ההתחייבות לחיזוק המבנה, שכן עם השלמת תוספת הבנייה יקטן התמריץ להשלמת עבודות החיזוק.

בעקבות כך נדחתה בקשת רשות הערעור של הקבלן וניתן תוקף להחלטת ביהמ"ש המחוזי להותיר על כנו את צו הפסקת העבודה שהוציאה עיריית תל אביב נגד הקבלן.

אמור מעתה: גם אם היתר הבנייה לפי תמ"א 38 לא מכתיב במפורש כי עבודות החיזוק יבוצעו לפני עבודות תוספות הבנייה, הרי שרשויות התכנון יכולות למנוע מקבלן, בדרך של צו הפסקת עבודה, מלבצע קודם עבודות של תוספת בנייה לפני שהשלים את עבודות חיזוק המבנה.

ראוי שסדר פעולות זה יוכתב לקבלן גם במסגרת חוזה ההתקשרות של הדיירים, על מנת לא להותיר את העניין רק לביקורת רשויות התכנון. 

 

הכותב הוא שותף ומנהל מחלקת נדל"ן במשרד בן שחר, לקנר ושות'.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה